Om du har bestämt dig för att köpa egen träningsutrustning istället för att träna på ett kommersiellt gym kan det vara svårt att veta vilka redskap du ska köpa först. När du börjar kan det vara bra att först och främst fokusera på multifunktionella redskap, och utöka efter hand. Det är till exempel ingen mening med att börja med att köpa träningsutrustning för specifika muskelgrupper, såsom en sittande vadpress eller en curlbänk, om du inte har redskap för att alls kunna träna resten av kroppen. Här är några tips på de mest användbara redskapen:

  • En skivstång och några viktplattor – ett gym är inte komplett utan dem. Med hjälp från Internet eller bekanta och lite eftertanke går det att få till bra träning för så gott som hela kroppen med en skivstång och vikter, det blir inte mer multifunktionellt än så. Tänk på att välja två plattor av samma vikt, och varierande vikter, så att du kan kombinera dem till alla relevanta viktnivåer.
  • Ett squat rack – squats, eller knäböj på svenska, är i princip basen till alla benövningar och borde inkorporeras i allas rutin. Till exempel skriver Medcrave att squats är “en ideal övning för att stärka underkroppen både för sportande och för aktiviteter i vardagliga livet”. De skriver vidare att studier visar på att ökad styrka i squats “kan ha en positiv överföring till sprintande och prestanda i vertikala hopp”. Det är helt enkelt en bra basövning. Många squat racks går även att använda som stänger för chins eller pullups, samt som ställningar till exempelvis skivstångsrodd, därför rekommenderas starkt att du skaffar ett!
  • En bänk med tillhörande skivstångsställ – medan ett squat rack kan användas till effektiv träning av ben och rygg, krävs det en bänk för att effektivt kunna träna bröst. Bänken är ett bra tillskott till ditt hemmagym för att få allsidig träning. Det går även att använda bänken till övningar som enarms-hantelrodd för ryggen.
  • Hantlar – kanske de mest mångsidiga redskapen som finns. Nödvändiga för övningar med fokus på lite mindre muskelgrupper såsom biceps, triceps och axlar, men är även användbara till att variera träningen av resterande muskelgrupper med komplementövningar. Utfallssteg med hantlar i händerna är ett bra exempel.

För att kombinera de två sistnämnda punkterna och även en skivstång kan Gorilla Sports “Bänkpress med skivstång, curlstång, hantelset – Totalt 100kg” rekommenderas. Det ingår en bänk en skivstång, en curlstång och två hantlar, alla med avtagbara viktplattor så att du lätt kan justera efter din träningsnivå. För ett hemmagym kan det vara svårt, både ekonomiskt och med avseende på utrymme, att ha hantlar för alla olika vikter. Därför är det mycket smidigare att ha samma stänger och justera mellan övningarna.

Med de ovanstående redskapen kommer du kunna bygga och använda ditt hemmagym effektivt och kunna träna så stor del av din kropp som möjligt, utan att det behöver kosta alltför mycket. Efterhand kan du komplettera med mer utrustning – kanske behöver du ett komplement till konditionsträning utomhus? I så fall rekommenderas att utöka med en crosstrainer för att få igång hela kroppen!


Categorised in: Styrketräning