Träning är framförallt kopplad till det fysiska välbefinnandet och skönhetsideal men också den mentala hälsan. Att vara i fin form påverkar därför inte bara kroppens styrka och utseende, utan även hela den inre världen, och det är denna treenighet som gör motion så oerhört viktig för alla människor i alla åldrar.

Att leva med psykisk ohälsa innebär en ständig kamp i uppförsbacke och för att kunna tackla det inre tumultet krävs ett antal olika verktyg och vapen. Psykologer och terapeuter kan hjälpa till med samtalsterapi och information om hur du kan tackla och behandla medberoende, stress, depression och oro. Psykiatriker kan ge läkemedel och vänner kan stötta och peppa. Träningen däremot, måste du göra själv även om du utför den i sällskap.

Vad händer i kroppen?

Det är idag ett konstaterat faktum att motion hjälper mot depression och ångest och det beror på ett flertal anledningar. Rent hormonellt så utlöses stimulerande och lyckobringade signalsubstanser i blodomloppet när du tränar som en kemisk glädjekick ungefär, och ju mer en människa klarar av fysiskt så stärks självförtroendet allteftersom. Något så “enkelt” som att klara av att jogga 5km, att klättra upp för ett berg eller att bemästra en viss sim-stil ger en känsla av prestation. När ett fysiskt hinder kan överkommas så bidrar det till övertygelsen att även inre konflikter och problem kan tacklas, och med det ökar motivationen på ett avgörande sätt.

Du är inte ensam

Det är också viktigt att förstå att du inte är ensam! I Sverige idag lider många människor av någon form av psykisk ohälsa, och nästan en av fem svenskar lider av nedsatt psykiskt välbefinnande mellan åldrarna 16 – 84. Psykisk ohälsa syns inte alltid på ytan, och genom att kommunicera att du inte riktigt mår bra öppnar du samtidigt dörren för att få hjälp. Du kan hitta vänner eller kollegor som också är i en liknande sits, och tillsammans kan ni göra mycket för att må bättre, inte minst på gymmet eller i skidspåret. Lek, tävla, sätt mål, uppmuntra och belöna – det finns många sätt att hålla igång motivationen oavsett vilken typ av träning det handlar om, och ju mer resultaten syns och känns desto lättare blir allt.

Vilken typ av träning?

Så länge du rör på sig så är du på god väg! Det viktigaste med motion är att du inte sitter stilla och om du dessutom lyckas få upp pulsen så börjar hjärnan genast skicka ut endorfiner och adrenalin. Det optimala är att träna minst tre gånger i veckan och för att det ska vara så kul som möjligt är det alltid bra att variera mellan styrka och kondition. Dansa, vandra, klättra, gå på gym, spring, hoppa, simma – alla träningsformer är välkomna sätt att må så bra som möjligt på.


Categorised in: Styrketräning