Att träning och idrott för med sig kända ansikten, som efter avslutad karriär eller under pågående karriär, gärna ägnar sig åt andra sysselsättningar såsom reklam, design av underkläder eller utvecklande av egna parfymer. Vi ser dem på rad – Zlatan Ibrahimovic med egna underkläder och böcker, David Beckham parfym för att inte tala om Björn Borg som byggde sitt eget imperium av sportiga undisar för både kvinnor och män. Vari ligger då fenomenet att utveckla sina egna varumärken? Har de inte tillräckligt med pengar, kan man fråga sig?

Faktum är att många storbanker till och med utvecklar egna tjänster för artister och idrottsmän, för att utveckla ett eget varumärke. De vet då att det lönar sig att ge personen rådgivning och aktiv hjälp, då pengarna garanterat kommer att rulla in. Olika saker som bankerna hjälper till med är:

  • Utbildning på exempelvis distans
  • Försäkringar
  • Lån
  • Rådgivning i investeringsfrågor
  • Marknadsföringsstrategier m.m
  • Juridiska frågor

Varumärket tar vid när idrottskarriären dalar

En ganska stor gemensam nämnare är att elitidrottarnas karriärer tar stopp i relativt unga år. En fotbollsspelare är ofta slut mellan 35-40 år och samma åldersgräns gäller många andra sporter också. Detta är helt naturligt, eftersom kroppens kapacitet och styrka avtar med åldern. Detta innebär att en elitidrottare ofta måste göra sig flera karriärer under sin livstid och eftersom många kanske inte har lust att sätta sig i skolbänken i 40-årsåldern, ter det sig självklart att spinna vidare på sitt namn och tillverka produkter som gör att kändisskapet flyter på och att så många som möjligt ska kunna gynnas av produkten. Därför är det vanligt att parfymer, underkläder eller kanske solglasögon är produkter som en elitidrottare ger sig i kast med. Det är relativt enkelt och når ut till den stora massan. Många elitidrottare utvecklas till rediga affärsmän och syftet är givetvis att starta sitt varumärke när man är på topp, så att man inte som avdankad fotbollsspelare vid 50 år, börjar när någon annan har tagit ens plats för länge sedan. Då är sannolikheten ganska låg att folk står på kö för att få en kalsong eller en parfymflaska.

En återspegling av personligheten

Många idrottsmän som fått frågan om varför alltfler startar ett eget varumärke, svarar kort och gott att det är deras sätt att fortsätta vara ett namn samtidigt som det hjälper till med sponsringen av dem själva. Förr kunde man också enas över att det var resultaten i tävlingar och matcher och dylikt som drog till sig mest uppmärksamhet, men numera är synligheten extra viktig. Att skapa sig en tydlig bild om vem man är har således en enorm betydelse. Ett varumärke bör alltid återspegla idrottarens personlighet på något sätt, så att fans och folk känner igen sig och förknippar produkten med personen ifråga.


Categorised in: Uncategorized